Kaip mokymąsi keičia dirbtinis intelektas?
Nuo tada, kai 2022 m. lapkritį pasirodė „Chat GPT“, šis išradimas stipriai paveikė švietimo sritį. Studentai apsidžiaugė, dėstytojai susiėmė už galvų, nes dirbtinis intelektas iš esmės ėmė keisti supratimą, koks nuo šiol taps mokymasis. Geriausias plagiavimo įrankis, grėsmė žmogui, tobuliausias XXI a. išradimas – DI sulaukė įvairių vertinimų. Prabėgus pirmai nuostabos bangai ir artėjant Vilniaus verslo kolegijos organizuojamai mokslinei – praktinei studentų konferencijai apie DI, paklausėme mūsų studentų ir dėstytojų nuomonės apie DI: ar naudoja ir kokiais tikslais, su kokiais iššūkiais susiduria.
Kristijonas Jankūnas, logistikos verslo pirmakursis
Foto – asmeninis K. Jankūno archyvas
„Aš stengiuosi nenaudoti DI, nes noriu, kad veiktų mano galva. Į DI žiūriu skeptiškai, nes jis viską padeda ant lėkštutės, o žmogui nieko daryti nereikia. Vis dėlto manau, kad ateityje jo reikės. Jei DI naudojamas dizaino kūrimui, logotipams, tai geras įrankis, tačiau tekstų generavimui jo nenaudoju. Jei reikia ieškoti informacijos, surasti sąvokas ir pan., tam geriau tinka „Google“. Geriau pačiam paieškoti, daugiau paskaityti ir studijuoti savarankiškai. Tame matau didesnę naudą.“
Ernestas Jancevič, verslo vadybos ir marketingo pagal „Team academy“ metodą pirmakursis
„DI sukelia dviprasmiškus jausmus: džiaugiuosi, kad jis yra, nes labai palengvina studijoms skirtų užduočių atlikimą, bet kartu ir gąsdina, nes kuo toliau, tuo labiau DI tobulės, o mes, žmonės, nebebūsime savarankiški. Aš pats DI naudojuosi daug, beveik visoms paskaitoms, ypač susijusiomis su projektais. Tai yra mano pagalbininkas, kai trūksta idėjų, nežinau, kokią skaidrę įterpti ir pan.
Manau, nereikia tiesiog kopijuoti visko, ką pateikia šis įrankis. Svarbu daryti pagal save.
Jei mane spaudžia laikas ir žinau, kad galiu užduotį atlikti pasinaudodamas DI, viskas priklauso nuo motyvacijos ir paskaitos, ar ji man patinka, ar patinka dėstytojas. Tuomet nusprendžiu, kaip stipriai remsiuosi DI.
Na, o jeigu DI pradingtų, man nekiltų sunkumų, nes šis įrankis atsirado neseniai, iki tol viską pats dariau. Tiesiog reiktų ilgiau pasėdėti ir pagalvoti.“
Victor Eso Orok, verslo vadybos ir marketingo pirmakursis
„Manau, DI yra geras įrankis, tačiau ne šimtu procentų. Aš jį daugiausia naudoju norėdamas išsiaiškinti tam tikrus žodžius, taigi šitaip lengviau ir greičiau suprantu skaitomą tekstą. Jei tokius žodžius turiu panaudoti rašomame tekste, pakeičiu juos savais. Jei nepavyksta, tuomet renkuosi DI pagalbą. Beje, jei šalia yra žmogus, kurio galiu paklausti, visada renkuosi žmogaus pagalbą.
Kartais, kai susimąstau apie DI, man pasidaro neramu, nes bijau priklausyti nuo šio įrankio, kad be jo nesurasiu reikiamos informacijos. Jei atsitiks taip, kad DI pakeis žmogų, tuomet bus tikrai baisu. Štai dėl ko DI nauda yra dviprasmiška.“
Irena Seniut, Užsienio kalbų katedros vedėja
„Studentai tikrai naudojasi DI, bet studijuojant kalbą, kai reikia išmokti rašyti, DI labiau pakiša koją negu padeda. Pirma reikia žinoti, kas yra geras tekstas, parašytas anglų ar bet kuria kita kalba, kokios jo savybės. Tik tada galima pasitelkti DI, nes gebėsi surasti, kokią frazę, sakinį ir pan. reikia pakoreguoti savo ar DI sukurtame tekste.
Per paskaitas darome eksperimentą: tą pačią užduotį atlieka studentai ir DI, o tuomet lyginame, analizuojame parašytus tekstus. Studentai greitai pamato skirtumus, atpažįsta DI parašytą tekstą ir supranta, kad tai yra dirbtinis tekstas. Dažnam paaiškėja, kad jis pats rašo aiškiau, gražiau, įdomiau.
Žmogui, kuris moka gerai rašyti, DI yra geras pagalbininkas, nes padeda sutaupyti laiko, pagerinti rutininius darbus ir pan. Studijuojant jis tinka lyginant, analizuojant, ieškant kritikos. Tačiau reikia būti atidžiam ir tikrinti šio įrankio pateiktus faktus, nes jis sukuria neegzistuojančias nuorodas, autorius, straipsnius ir kt. Tokiais atvejais yra greičiau ir lengviau pačiam susirasti informaciją.
Naudojimasis DI priklauso nuo gebėjimo sukurti tinkamas užklausas, o tai ne visiems studentams gerai sekasi.
Man kaip dėstytojai didžiausias iššūkis yra vertinime, nes noriu vertinti asmeninį studento gebėjimą, o ne DI indėlį.“
Ignotas Mendelis, „Team academy“ verslo vadybos ir marketingo pirmakursis
„DI naudoju beveik kiekvieną dieną įvairiose veiklose: studijoms, darbui, kasdieniam gyvenimui. DI man yra idėjų šaltinis. Vėliau pasirinktą idėją panaudoju pagal save ir likusius darbus darau pats.
Manau, viskas priklauso nuo to, kaip mes naudojame DI. Jei viską, ką pagal užklausą pateikia DI, imame tiesiogiai ir patys negalvojame, garantuoju, kad tapsime robotais. Jei tik dalį, o toliau galvosime patys, nemanau, kad tai blogas dalykas, kad tai gali pakenkti.“
Dr. Violeta Jadzgevičienė, IT katedros vedėja
„IT krypties studentai labai plačiai naudojasi DI, o viskas priklauso nuo paties studento. Tai yra geras įrankis, jei nežinai, kaip išspręsti tam tikrą užduotį, o DI pasiūlo įvairių variantų. Jei studentas kritiškai vertina DI pateiktą informaciją, pats ieško šią informaciją įrodančių šaltinių, tuomet puiku. Žinoma, aš kaip dėstytoja kai kada, žiūrėdama į rezultatą, kurį studentas pateikia pasinaudodamas DI, šiek tiek nusiviliu, nes pamatau ne studento, o DI įdirbį. Tuomet man iškyla didžiausias iššūkis – kaip įvertinti? Dar vienas iššūkis – plagiavimo ir autorystės, nes darbą studentas pateikė kaip savo, nors atliko jį naudodamasis DI.
Manau, kad ateityje dings automatinis žinių vertinimas naudojant testus. Reikės pokalbio su studentu, kad jis paaiškintų savo darbą, kad įrodytų, jog supranta.
Taigi negaliu pasakyti, kad DI kenkia. Tiesiog jį reikia prisipratinti. Taip pat svarbu suprasti, kad DI generuoja atsakymą iš turimos informacijos. Jis nesako „nežinau“. Jei nežino atsakymo, jį sukuria iš to, ką turi. Ir tai nebūtinai yra teisingas atsakymas. Taigi DI kaip įrankis nėra tobulas.“
Mokslinė – praktinė studentų konferencija „Dirbtinio intelekto integracija aukštojoje mokykloje: iššūkiai ir galimybės“ vyks gegužės 30 d. 10-15 val. Saltoniškių 2. Konferencijoje galima dalyvauti ir nuotoliniu būdu.
Daugiau informacijos – https://www.kolegija.lt/konferencija/