Darbdaviai nori ne tik diplomo: kas yra socialiniai emociniai gebėjimai ir kaip juos lavinti?
Įstosiu, pasimokysiu, gausiu diplomą, ir viskas – mano karjera prasideda! Prisipažinkite – tokia mintis šmėkštelėjo galvoje, kai rinkotės, ką ir kur studijuoti. Tačiau ar sėkmingai karjerai užtenka tik žinių ir diplomo? Juk kasmet šimtai studentų gauna diplomus ir įsilieja į darbo rinką, tad kaip joje išsiskirti?
Socialiniai emociniai gebėjimai (angl. „soft skills“) XXI a. yra būtinas sėkmės ingredientas tiek profesiniame, tiek asmeniniame gyvenime. Būtent jie padeda išsiskirti iš kitų, spręsti problemas, pasiekti efektyvesnių rezultatų ir, žinoma, suteikia pasitikėjimo savimi. Tad kokie yra svarbiausi ir kaip juos ugdyti?
Komunikacija
Kodėl svarbu?
- Aiškus ir empatiškas bendravimas yra pagrindas efektyviam darbui komandoje, sutarimui su klientais ir vadovais. Gebėjimas išreikšti savo mintis ir suprasti kitus padeda išvengti nesusipratimų bei konfliktinių situacijų.
- Šiandien komunikacija apima ne tik pokalbį akis į akį, bet ir sklandų, mandagų bendravimą el. laiškais, soc. tinkluose, kalbant telefonu. Kad ir kokia būtų jūsų darbo sritis ar pozicija, bendravimas su žmonėmis yra neišvengiamas.
Kaip ugdyti?
- Praktikuokite aktyvų klausymą – stenkite išgirsti ne tik žodžius, bet ir emocijas. Pvz., per pokalbius užduokite klausimus, kurie parodo, kad tikrai klausėtės.
- Mokykitės adaptuoti savo žinutę pagal auditoriją: rašote / sakote draugui ar vadovui?
- Aktyviai dalyvaukite per paskaitas – tai padeda tobulinti žodinio bendravimo įgūdžius.
- Treniruokitės rašyti aiškias ir glaustas žinutes (pvz., el. laiškus). Išdrįskite paklausti atsiliepimų apie savo tekstus, kaip juos galima patobulinti.
- Mokykitės neverbalinės komunikacijos – stebėkite kūno kalbą, akių kontaktą ir balso toną. Tai labai daug pasako apie kitą žmogų.
Komandinis darbas
Kodėl svarbu?
- Vieno žmogaus silpnybė gali būti kito stiprybė, todėl komanda kartu gali atlikti užduotis, kurių pavieniui neįmanoma ar labai sunku padaryti.
- Skirtingų narių požiūriai ir idėjos sukuria daugiau sprendimų variantų ir padeda surasti unikalias išeitis, inovatyvius sprendimus.
- Darbas komandoje moko pasitikėti kitų gebėjimais, priimti jų sprendimus ir atsisakyti noro viską kontroliuoti.
- Komandinio darbo metu išmokstama aiškiai išreikšti savo nuomonę ir pagarbiai priimti kitų, kas vėliau padeda ieškant kompromisų esant konfliktams, taip pat asmeniniuose santykiuose.
- Komandoje žmonės turi galimybę mokytis iš kitų narių, ypač jei jie turi skirtingų įgūdžių ar patirties.
Kaip ugdyti?
- Dalyvaukite grupiniuose projektuose ir mokykitės pasiskirstyti atsakomybėmis. Nesistenkite visko padaryti pats, pasitikėkite kitų gebėjimais.
- Praktikuokite empatiją ir atvirumą – įsiklausykite į kitų idėjas ir pasiūlymus.
- Įsijunkite į savanorišką veiklą kolegijoje: Studentų atstovybę, „Profadienį“, įvairius konkursus ir kitus renginius.
- Skirkite laiko komandos narių pažinimui – stipresnis ryšys padeda geriau suprasti kitų stiprybes ir silpnybes.
- Nesutarimus spręskite atvirai ir draugiškai – įsiklausykite, išklausykite, ieškokite kompromisų ir nepriimkite visko asmeniškai.
Kritinis mąstymas
Kodėl svarbu?
- Kritinis mąstymas padeda vertinti informaciją objektyviai. XXI a. pasaulyje, kuriame gausu dezinformacijos ir DI (dirbtinio intelekto) įrankių, šis įgūdis yra būtinas.
- Kritinis mąstymas skatina geriau analizuoti sudėtingas situacijas, identifikuoti problemas ir priimti pagrįstus sprendimus darbe bei kasdieniame gyvenime.
Kaip ugdyti?
- Užduokite sau klausimus: „Kodėl tai svarbu?“, „Ar yra kitų sprendimo būdų?“.
- Prieš priimdami sprendimą praleiskite daugiau laiko vertindami situaciją.
- Analizuokite realias problemas ar atvejus, susijusius su jūsų studijomis ar darbu. Užduokite klausimus: „Kokios yra kitos galimybės?“, „Ką galėčiau padaryti kitaip?“.
- Skirkite laiko naujienų, straipsnių skaitymui ir analizavimui. Ieškokite skirtingų nuomonių, šaltinių ir vertinkite faktus kritiškai.
- Per paskaitas aktyviai dalyvaukite diskusijose, kur reikia pagrįsti savo nuomonę ir atsakyti į argumentus.
- Reflektuokite priėmę svarbius sprendimus: kas pavyko gerai, ką būtų galima padaryti kitaip.
Emocinis intelektas
Kodėl svarbu?
- Gebėjimas atpažinti savo ir kitų emocijas padeda kurti stiprius ryšius, efektyviai valdyti konfliktus ir geriau suprasti kolegas.
- Emocinis intelektas taip pat padeda valdyti stresą, išlaikyti motyvaciją ir prisitaikyti prie pokyčių.
Kaip ugdyti?
- Praktikuokite savistabą – atkreipkite dėmesį, kaip reaguojate į stresą ar konfliktus.
- Ugdykite empatiją, bandydami pažvelgti į situacijas iš kitų perspektyvos.
- Praktikuokite emocijų stebėjimą: kai jaučiatės nusivylę ar susierzinę, skirkite laiko įvardinti, kaip jaučiatės ir kodėl.
- Mokykitės empatijos – užduokite klausimus, kurie padėtų suprasti, kaip jaučiasi kiti žmonės (, „kaip manai, kodėl taip jautiesi?“).
- Valdykite stresą praktikuodami meditaciją – tai padeda sąmoningai, o ne impulsyviai reaguoti į emocijas,
- Sakykite kitiems komplimentus ir padėką, viduje praktikuokite dėkingumą – tai kuria teigiamą atmosferą.
Kūrybiškumas
Kodėl svarbu?
- Kūrybiškumas nėra skirtas tik menininkams. Šis gebėjimas būdingas absoliučiai visiems ir padeda kurti naujas idėjas, spręsti problemas ir prisitaikyti prie netikėtų situacijų. Darbdaviai ieško žmonių, kurie gali sugalvoti naujų sprendimų tradiciniams iššūkiams.
- Kūrybiškumas taip pat yra inovacijų ir konkurencinio pranašumo pagrindas.
- Išbandykite naujas veiklas – mokykitės piešti, rašyti ar išspręsti galvosūkius.
- Leiskite sau klysti – kūrybiškumas dažnai gimsta iš eksperimentų ir bandymų.
Kaip ugdyti?
- Išbandykite naujas veiklas, kurios išeina už jūsų komforto zonos, pvz., kulinariją, muziką, grūdinimąsi lediniame vandenyje ir t. t.
- Susidūrę su problema, užsirašykite kuo daugiau idėjų, net jei jos atrodo nelogiškos ar juokingos – kūrybingumas kyla iš laisvės eksperimentuoti.
- Skaitykite apie inovacijas ir naują požiūrį į problemas jūsų darbo srityje – tai gali įkvėpti naujų idėjų.
- Žaiskite kūrybinius žaidimus, darykite kūrybines užduotis ar dalyvaukite minčių lietaus sesijose, kurios skatina ieškoti netikėtų sprendimų.